Skal mobilen pakkes væk i frikvarteret?

 

På Tove Ditlevsens Skole i København, skal elever i indskolingen og på mellemtrinnet aflevere deres telefoner og iPad om morgenen. Derfor kan de ikke bruge dem i frikvarteret. Det, synes forskere, er en god idé. Men bør en skole bestemme, hvad eleverne laver i pauserne?

 

Kridtet, der bruges til at tegne hinkebaner på landets skoler, holder lidt længere i dag, end det gjorde engang. Der sjippes lidt mindre i frikvarteret, og i stedet for elever, der hopper over en gul tennisbold, er det nu Super Mario, der springer over monstre på computerskærmen.

 

Elever i alle aldre bruger frikvarteret med mobiltelefon, computer eller iPad i centrum. Og det, mener flere forskere, er et problem. Det er nemlig skidt for både elevernes bevægelse og det sociale liv.

 

Når eleverne bruge frikvarteret med mobilen i hånden, glemmer de nemlig ofte at være en del af fællesskabet. De børn, der gerne vil spille fodbold, mangler nogle at spille med, fordi de andre spille Football Manager på den elektroniske skærm. Og de, der sidder med næsen i mobilen, lukker sig inde i deres egen digitale verden for at høste likes på Facebook.

 

Mobilfri skoletid

 

På Tove Ditlevsens Skole i København har de indført en regel for at komme problemet til livs. Det er en meget enkel regel. Den går nemlig ud på, at alle elever i indskolingen og på mellemtrinnet skal aflevere deres mobiltelefoner og iPads, når de møder om morgenen.

 

Det gør, at eleverne nu er nødt til at undvære skærmtiden i frikvarterene og vende tilbage til den fysiske aktivitet og det fysiske samvær. Mange af eleverne er faktisk glade for reglen, selv om nogle af og til snyder og lader være med at aflevere deres telefon.

 

Nogle peger dog på, at det er den forkerte løsning at skolen laver regler på området. I stedet bør man uddanne eleverne i digital færden, så de i højere grad af sig selv vælger telefonen fra i frikvarteret, og i stedet bruger tiden sammen med klassekammeraterne.

 

© Copyright 2015.

Den digitale detektiv er udviklet og vedligeholdt af MT MediaHouse og Fotojournalisten.

Projektet er udarbejdet i samarbejde med Ministeriet for børn, undervisning og ligestilling.

Kontakt

Om digitaldetektiv.dk

UVM.dk